Články

Články > Článok

Jánošíkove diery

Adminhodnotenie 51 komentár

Jánošíkove diery za obcou Terchová, sú sústavou tiesňav, ktoré vytvára Dierový potok. Voda svojou neúnavnou silou vyhĺbila do skalných stien v bočných rázsochách pod Malým a Veľkým Rozsutcom labyrint kaňonovitých dolín.

Dolné diery
Dolné diery sú z Terchovej prístupné od Bieleho potoka popri Dierovom potoku proti jeho toku. Asi po pätnástich minútach chôdze sa dostaneme k začiatku Dolných dier. Vstupujeme do scenéristicky veľmi zaujímavého úseku. Po oboch stranách tiesňavy sa zdvíhajú vysoké skalné steny. Prekračujeme niekoľko lávok a dostávame sa do akéhosi dómu. Chvíľu sa pokocháme a pokračujeme najužšou časťou Dolných dier po dlhej železnej lávke. Hukot vody sa tu v obrích hrncoch znásobuje a pridáva na nezabudnuteľnej atmosfére.

Jánošíkove diery trasa
Za najužším úsekom sa dostávame na križovatku turistických chodníkov 'Ostrvné'. Dolné diery pokračujú vpravo medzi skalnými stenami. Druhá alternatíva je pokračovať chodníkom v ľavo cez Nové diery.

Sústavu niekoľkých vodopádov v tomto úseku môžeme prekonať pomocou oceľových lávok a rebríkov. Vyššie sa chodník prudko zatáča vpravo, stúpa hore a ďalej nasleduje dlhý traverz nad Novými a Dolnými dierami. Na tomto úseku určite nesmieme obísť vyhliadky, z ktorých si môžeme diery vychutnať pohľadom zhora. Ak pokračujeme ďalej Dolnými dierami od križovatky Ostrvné vpravo, dostávame sa asi po 200 metroch k vodopádu. Tu vystupujeme rebríkom a ďalej kráčame a hlboko dnom rokliny.

Chvíľa oddychu a môžeme si obzrieť krásne siluety borovíc vysoko na skalách, výrazne zelený mach živený všadeprítomnou vodou a nádherne zakvitnutý horec.

A zase nás čaká prekonávanie skalných stupňov popri potoku. Vychádzame z tiesňavy a krajina sa nám mierne otvára. V diaľke pred nami vidíme Poludňový grúň v hlavnom hrebeni Malej Fatry.

Po chvíli prichádzame na križovatku turistických trás Podžiar. Zľava sa k nám pripája chodník od Nových dier, vpravo vedie chodník cez sedlo Vrch Podžiar do osady Štefanová. My však pokračujeme rovno do Horných dier po modrej trase. Je to fyzicky trochu náročnejší úsek, prekonávame niekoľko vodopádov rebríkmi a lávkami. Štveráme sa po skalných stenách a obdivujeme podmanivú a nezabudnuteľnú krásu.

Ak sa vyberieme Jánošíkové diery navštíviť za slabého mrholenia, môžeme mať šťastie na stretnutie so salamandrou škvrnitou.

Horné diery
Horné diery je ideálne absolvovať smerom hore proti prúdu Dierového potoka až ku križovatke Pálenica.

Spiatočnú cestu z tohto bodu je lepšie absolvovať vpravo po zelenej značke po chodníku, ktorý traverzuje nad Hornými dierami a ponúka nám niekoľko nádherných vyhliadok do údolia. Od križovatky Pálenica je ďalšia možnosť pokračovať modrou trasou a asi po desiatich minútach chôdze vstupujeme do poslednej tiesňavy nazývanej Tesná rizňa. Je to výrazne tichšia lokalita s divokou prírodou. Prekonávame ešte niekoľko skalných stupňov s vodopádmi. Chodník sa postupne zmierňuje a z lesa vychádzame na lúku k magickému miestu Pod tanečnicou, odtiaľ je jeden z najkrajších výhľadov na Malý Rozsutec. Tu snáď každý človek pochopí že všetka tá námaha stála za to. Dolu zostupujeme zelenou značkou.

Jánošíkove diery Terchová sú výnimočné za každého počasia. Na jar alebo po dažďoch sú vodopády oveľa silnejšie, ba dokonca padá voda na mnohých miestach aj z bočných skalných stien. Hukot vody je ohromujúci.

V zime bývajú tiesňavy krásne zaľadnené. Zo skalných stien visia obrovské cencúle až ľadopády. Za takých podmienok je lepšie mať so sebou mačky, s nimi je prechod bezpečnejší. Zimný prechod vrelo odporúčame.

Jánošíkove diery ubytovanie
Ak ste sa rozhodli navštíviť Jánošíkové diery, radi vám ponúkneme ubytovanie v chate Terchová, ktorá sa nachádza v Terchovej v časti Biely Potok, pri Jánošíkovej Kolibe.

• Výborný článok!

26.04.2016, 19:30:28

PRIDAŤ NOVÝ KOMENTÁR

Ohodnoťte článok alebo pridajte komentár.

Pozn. 5 je najlepšie hodnotenie.